PROGRAM KHIDMAT MASYARAKAT (KESUKARELAWAN) KMK DI KG BETONG, JENERI, SIK, KEDAH PADA 12 DISEMBER 2015












PELAJAR KMK : 80 ORANG
ANJURAN BERSAMA JPP KMK DAN YAYASAN SALAM MALAYSIA

AKTIVITI  : 

1. MEMBERSIHKAN SURAU DAN SEKITARNYA
2. MEMBERSIHKAN DAN MENGEMAS RUMAH - RUMAH KELUARGA YANG TIDAK 
    BERKEMAMPUAN
3. LAWATAN DAN SUMBANGAN HAMPER / KEWANGAN
4. JAMUAN UNTUK MASYARAKAT KAMPUNG
5. LAWATAN DAN SUMBANGAN KELUARGA (BERSAMAMU DI TV3)

KONSEP KESUKARELAAN

 Perkataan “sukarela”, menurut Kamus Dewan, bermakna “dengan kehendak sendiri, tidak dipaksa-paksa, tidak dikerah dan dengan rela hati”. Manakala perkataan “kesukarelaan” pula membawa makna “sikap sukarela”. Selanjutnya, mereka yang melakukan sesuatu dengan sukarela dipanggil “sukarelawan” bagi lelaki dan “sukarelawati” bagi perempuan.

Berasaskan makna tersebut, kesukarelaan dapat dimaksudkan sebagai melakukan sesuatu dengan kehendak sendiri, tidak dipaksa atau dikerah, dengan niat yang ikhlas atau setulus kudus dan dengan tidak mengharapkan apa-apa pulangan kepada diri sendiri.

Dalam bahasa lain, misalnya bahasa Inggeris, terdapat perkataan “voluntarism” yang menurut The Reader’s Digest-Oxford Wordfinder, membawa erti “the principle of relying on voluntary action rather than compulsion; the doctrine that the will is a fundamental or dominant factor in the individual or the universe; the doctrine that the Church or schools should be independent of the state and supported by voluntary contributions”.

Manakala perkataan “voluntary” pula bermaksud “done, acting or able to act of one’s free will; unpaid work; built, brought about, produced, maintained, etc., by voluntary action or contribution”. Perkataan “volunteer” pula merujuk “a person who voluntarily undertakes a task or enters a military or other service, undertakes or offer one’s services, be a volunteer”.

Dalam masyarakat Melayu, tradisi kesukarelaan, antara lain, malahan terutamanya, dicerminkan oleh konsep “gotong royong”. Gotong royong dipraktikkan dalam kehidupan bermasyarakat penyayang dan prihatin, misalnya dalam membantu kerja-kerja membuat kenduri-kendara, turun ke sawah untuk menyemai dan menuai, menguruskan sakit pening dan kematian, memindahkan rumah dan sebagainya. 

Konsep gotong-royong dan bantu membantu ini diperkukuhkan oleh sebahagian daripada item budaya masyarakat seperti yang dicerminkan oleh peribahasa “yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing” dan “hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah”.

Konsep gotong-royong mengakomodasi setiap anggota dalam sesebuah masyarakat, iaitu dengan memberikan peranan kepada semua orang, dan masing-masing dengan gunanya, seperti yang dapat dilihat dalam puisi berikut yang diambil dari Hikayat Malim Deman:
  
 Yang pekak pembakar meriam,
Yang buta menghembus lesung,
Yang lumpuh pengalau ayam,
Yang pendek tinjau-meninjau,
Yang kurap memikul buluh.


ISU-ISU KESUKARELAAN
   
Kini, terdapat satu hakikat yang terpaksa ditelan iaitu bahawa, sayangnya, dengan keasyikan kebendaan dan kepentingan peribadi, tradisi kesukarelaan kelihatan menjadi semakin pudar. Banyak faktor yang mengakibatkan ini berlaku. Di bawah ini ialah sebahagian daripada persoalan yang sering ditimbulkan.

Pertama, jumlah anggota atau ahli sesebuah organisasi sukarela itu tidak semestinya melambangkan jumlah mereka yang benar-benar bersedia untuk berkhidmat secara sukarela. Ada yang mendaftar sebagai ahli kerana terpaksa, misalnya sesetengah pelajar sekolah yang dikehendaki oleh sekolahnya memilih menganggotai sesebuah organisasi berpakaian seragam. Sebahagian besar dari mereka tidak lagi menganggotainya selepas meninggalkan bangku sekolah. Atau sesetengah mahasiswa yang mendaftar dalam mata pelajaran tertentu yang melibatkan kerja sukarela untuk kreditnya, atau yang mengikuti projek-projek kesukarelaan untuk sijil penyertaannya. Di samping itu, dalam keadaan yang lain pula, tidak semua anggota organisasi sukarela adalah benar-benar aktif.

Kedua, jangkamasa seseorang itu berkhidmat secara sukarela biasanya pendek atau bermusim. Dalam keadaan tertentu, seseorang sukarelawan/wati itu hanya berkhidmat selama setahun dua sahaja. Dalam keadaan yang lain, mereka hanya tampil apabila terdapat musim tertentu, seperti cuti sekolah, maktab atau universiti, atau apabila terdapat program-program besar seperti Sukan Komanwel.

              Ketiga, terdapat sukarelawan/wati yang, walaupun mempunyai niat yang mulia, tetapi tidak mempunyai ilmu dan kemahiran yang sesuai untuk melaksanakan sesuatu perkhidmatan yang ingin atau telah diceburinya. Pada waktu yang sama, jika mereka berhidmat melalui sesebuah organisasi sukarela, organisasi itu pula tidak mempunyai kemampuan, sama ada dari segi jurulatih atau sumber-sumber, untuk memberikan latihan dan pendedahan yang secukupnya.

              Keempat, sebahagian daripada organisasi sukarela tidak mempunyai sistem pengurusan, sokongan dana dan strategi pemasaran yang kukuh.

              Keenam, sesetengah organisasi sukarela yang besar jumlah anggotanya terpaksa menjalankan pelbagai jenis aktiviti sehingga kehilangan fokus, dan ini mengurangkan keberkesanannya.

              Ketujuh, sebahagian organisasi sukarela dipimpin oleh orang atasan seperti pemimpin politik atau korporat, sehingga menjadi elitis sifatnya. Terdapat juga muka-muka yang sama yang memimpin beberapa buah organisasi sukarela, di samping adanya pemimpin yang telah memegang sesuatu jawatan untuk satu tempoh masa yang amat lama. Sementara itu, ada juga kelihatan mereka yang memegang jawatan dalam organisasi sukarela seperti untuk kepentingan peribadi atau menjadikan organisasi sukarela sebagai batu loncatan.

              Kelapan, bagi sesetengah ibu bapa dan pelajar, masa yang digunakan untuk kerja-kerja sukarela dianggap mencuri masa yang sepatutnya digunakan untuk belajar atau mengulangkaji demi meraih keputusan peperiksaan yang paling cemerlang.

              Kesembilan, bagi setengah pekerja muda dan mereka yang berpendapatan rendah, setiap masa  yang terluang digunakan pula untuk melakukan kerja lebih masa untuk menambah pendapatan mereka.

              Kesepuluh, bagi sesetengah mereka yang berada pula, kerana mereka mampu segala, maka kurang pula perasaan untuk bermasyarakat.

              Kesebelas, budaya wang telah begitu sekali mencengkamnya sehingga sukar sekali untuk menggerakkan sesuatu secara benar-benar sukarela. Kini, sebahagian daripada kerja yang dahulunya dijalankan secara sukarela oleh organisasi, telah mula diswastakan. Budaya ini, mungkin juga dipengaruhi sama oleh faktor masa, turut meresap ke dalam kubu kesukarelaan yang tradisi seperti kenduri-kendara di kampung.

              Keduabelas, sebahagian dari masyarakat telah menjadi begitu manja dengan kerajaan sehingga merasakan bahawa apa-apa sahaja kekurangan yang wujud itu, akhirnya akan diselesaikan oleh kerajaan. Oleh itu, mereka mengambil sikap “tidak apa” sahaja.

              Ketigabelas, ramai orang yang berada, sama ada secara individu atau melalui syarikat korporat, yang sedia untuk menderma. Tetapi, jika para dermawan ini, dengan tidak menidakkan sumbangannya yang amat berharga itu, tidak bergerak ke tahap yang satu lagi, iaitu menjadi mereka yang benar-benar prihatin, maka, jika kesukarelaan terlalu dipengaruhi oleh wang, sekiranya ekonomi mengalami kemerosotan, adalah dirisaukan yang berkemungkinan besar, dermawan ini akan pudar kesukarelaannya.

              Keempatbelas, sebahagian daripada kerja-kerja sukarela yang dilaksanakan kini menggunakan pendekatan “memberi kepada yang memerlukan” dan belum sampai ke tahap “membimbing dan menggalakkan semangat berdikari”.

              Kelimabelas, masyarakat seperti kurang berminat (atau takut?) dalam hal-hal kepentingan awam yang melibatkan kritikan terbuka terhadap kerajaan, yang diperjuangkan melalui advokasi oleh sesetengah organisasi sukarela.

              Keenambelas, terdapat ramai belia dan golongan profesional yang sedia menjadi sukarelawan tetapi kurang frasarana yang dapat menguruskan kesediaan mereka ini secara sistematik.

              Ketujuhbelas, negara ini belum mempunyai tradisi sukarelawan sepenuh masa, iaitu yang berkhidmat sepenuh masa dalam sesuatu kerja kesukarelaan tertentu, yang memerlukan seseorang itu sama ada bercuti dari kerjayanya atau berkhidmat selepas tamat pengajian tetapi sebelum mula bekerja, di dalam negara ataupun di luar negara.

              Kelapanbelas, sektor kesukarelaan di negara ini tidak padu. Terdapat banyak pertindihan dan kerana itu terjadi pembaziran manakala keberkesanannya tidak dapat dioptimumkan.

              Kesembilanbelas, ramai orang awam yang tidak sedar atau mengetahui tentang peluang-peluang sebenar yang wujud dalam sektor kesukarelaan, sama ada kerana hanya orang-orang dan organisasi-organisasi sukarela tertentu sahaja yang sering ditonjolkan oleh media atau kerana organisasi-organisasi sukarela tertentu memilih untuk bersifat eksklusif.

              Keduapuluh, terdapat organisasi sukarela yang tidak menguruskan dengan baik sukarelawan/wati yang datang kepadanya yang menyebabkan mereka mendapat pengalaman kesukarelaan yang negatif.

              Keduapuluh satu, umumnya pengiktirafan terhadap kesukarelaan, organisasi sukarela dan sukarelawan/wati masih kurang.


IDEA-IDEA KESUKARELAAN


Bahagian 1: Membantu Masyarakat


Langkah-langkah kemanusiaan dan solidariti

-                   Menyediakan pemeriksaan kesihatan dan perubatan percuma kepada golongan miskin.
-                   Melawat pesakit di hospital.
-                   Membantu doktor memberi ubat dan merawat.
-                   Menderma darah.
-                   Kempen vaksinasi percuma.
-                   Membantu golongan yang memerlukan pemulihan fizikal.
-                   Menyediakan aktiviti menunggang kuda bagi kanak-kanak istimewa.
-                   Melawat kanak-kanak di rumah-rumah anak yatim.
-                   Menyediakan khidmat nasihat undang-undang percuma.
-                   Menyediakan khidmat persahabatan seperti sokongan dan kaunseling.
-                   Mengumpul / mengedarkan barangan terpakai atau makanan kepada keluarga miskin.
-                   Menyediakan makanan kepada golongan miskin.
-                   Membantu ibu tunggal dan pesara.
-                   Menubuhkan dan terlibat talian-cemas (hot-line) untuk mereka yang dalam kesusahan.
-                   Tukang jahit membantu menjahit pakaian untuk yang memerlukan.
-                   Membantu golongan petani menuai, menanam, memelihara ternakan, dll.
-                   Melawat pusat penahanan juvana.
-                   Menyediakan perkhidmatan menulis surat, penemanan (companionship), pemeriksaan kesihatan dan gunting rambut percuma untuk golongan tua yang memerlukan.



Langkah-langkah Sivik dan Pembangunan

-                   Mengubahsuaikan institusi-institusi golongan istimewa, anak-anak yatim dan pesara.
-                   Mengubahsuaikan pusat-pusat sivik dan komuniti, sekolah, hospital dan perpustakaan.
-                   Membina semula rumah yang usang atau rosak.
-                   Membina bilik komuniti di petempatan golongan miskin.
-                   Membina jalan atau lorong dengan bantuan sukarelawan/wati pakar dan bahan-bahan yang didermakan.
-                   Menambah bilik darjah di sekolah.
-                   Mengadakan gelanggang atau taman permainan untuk kanak-kanak bandar.
-                   Membersihkan sekolah, pusat komuniti dan hospital.
-                   Membuat bangku-bangku kayu di perhentian bas sekolah.
-                   Membina atau membaiki kemudahan-kemudahan bagi kegunaan ramai, seperti tempat mandi awam, tempat pembuangan sampah, parit dan saluran paip.
-                   Memulih atau memperbaiki sumber-sumber air.
-                   Menyelenggarakan khemah kerja untuk satu atau dua minggu.
-                   Mengemaskan rumah orang-orang tua dan pada masa yang sama menyediakan satu hari untuk penjagaan istimewa dan hiburan.
-                   Membersihkan zoo tempatan untuk kanak-kanak berseronok.
-                   Membersihkan tempat bersejarah.
-                   Membantu membina dan mengubahsuai tempat-tempat beribadat.


Aktiviti-aktiviti Alam Sekitar

-                   Menyertai inisiatif-inisiatif “Bersih dan Hijau”.
-                   Membersihkan pantai, sungai, taman dan hutan simpan.
-                   Membersihkan jalan-jalan awam dan menjaga pokok-pokok.
-                   Membina taman, mengumpul dan menyemai benih serta merumput.
-                   Menanam pokok dan penanaman semula hutan.
-                   Berkempen untuk alam sekitar.
-                   Menggalakkan kanak-kanak terlibat dan mendapat penerangan tentang alam semula jadi dan alam sekitar.


Langkah-langkah Pendidikan

-                   Pemindahan kemahiran teknikal dan penyediaan latihan vokasional melalui kuliah-kuliah dan bengkel-bengkel percuma.
-                   Doktor dan pakar profesional yang lain menyediakan sesi-sesi latihan percuma.
-                   Menawarkan bengkel-bengkel materniti dan penjagaan bayi.
-                   Membina jalan dengan diketuai oleh jurutera sukarela.
-                   Wartawan mengajar belia tentang kemahiran menulis.
-                   Sukarelawan/wati mengajar membaca.
-                   Menganjurkan kempen-kempen kesedaran tentang, misalnya, alam sekitar atau HIV/AIDS.
-                   Pelajar-pelajar sekolah menengah diupayakan untuk melawat projek-projek kesukarelaan yang diminatinya.
-                   Menggunakan zoo untuk mendidik kanak-kanak supaya menyayangi alam semula jadi.
-                   Kempen-kempen kesedaran di jalanan melalui poster, pameran, dll.
-                   Mengajar teknik-teknik hortikultur.
-                   Menjadikan Hari Sukarelawan Antarabangsa sebagai hari “tanpa rokok” dan “tanpa alkohol”
-                   Menjadikan Hari Sukarelawan Antarabangsa sebagai hari memulakan program-program celik huruf dan membaca.
-                   Pertandingan bahas tentang isu-isu berkaitan kesukarelaan.
-                   Sejarawan atau penulis meninjau sejarah kesukarelaan kebangsaan.


Mengutip derma, mendapatkan penajaan

-                   Menderma bahan-bahan sekolah dan bekalan-bekalan hospital.
-                   Menderma mesin-mesin atau peralatan-peralatan.
-                   Mengutip derma bagi membeli dan mendermakan kerusi roda atau mesin Braille.
-                   Mengutip derma bagi menyediakan cermin mata untuk anak-anak yatim atau penduduk-penduduk kampung yang miskin.
-                   Memberikan peruntukan-peruntukan bagi biasiswa atau penyelidikan untuk membantu remaja-remaja yang tidak mempunyai akses kepada pendidikan yang lebih tinggi.
-                   Membukakan akaun simpanan bagi anak-anak yatim sebagai deposit untuk membeli rumah pada masa depan agar akaun ini mencapai tahap yang mencukupi untuk pembelian rumah ketika anak-anak yatim tersebut berumur 21 tahun.
-                   Syarikat-syarikat telekomunikasi menawarkan pakej diskaun bagi telefon bimbit dan pager kepada sukarelawan/wati sebagai satu promosi di mana korporat-korporat yang besar memberikan penghargaan kepada para sukarelawan/wati.
-                   Menganjurkan majlis makan malam amal atau acara lelongan bahan-bahan yang didermakan untuk mengutip wang.
-                   Mendapatkan pihak perniagaan membiayai pembikinan filem dokumentari atau laporan tentang Hari Sukarelawan Antarabangsa atau tentang projek-projek sukarela.
-                   Persatuan wanita menderma vitamin, makanan dan pakaian untuk balu-balu dan anak-anak yatim.
-                   Syarikat-syarikat farmasiutikal atau farmasi-farmasi menderma ubat-ubatan asas.


 Bahagian 2: Mendokong Kesukarelaan


Pengiktirafan

-                   Memberi hadiah, anugerah dan sijil untuk sukarelawan/wati dan langkah-langkah solidariti.
-                   Mengadakan “Upacara Pengiktirafan” untuk menganugerahkan “pingat-pingat khidmat sukarela”.
-                   Ketua Kerajaan merasmikan sambutan-sambutan Hari Sukarelawan Antarabangsa.
-                   Wanita Pertama atau pemimpin tinggi Kerajaan menyampaikan anugerah atau sijil kepada organisasi-organisasi kesukarelaan yang layak.
-                   Merayakan dengan “Majlis Khas Sukarelawan/wati” untuk menandakan pencapaian para sukarelawan/wati.
-                   Mengeluarkan buku atau laporan tentang sejarah kerja-kerja kesukarelaan dalam negara.
-                   Organisasi-organisasi sukarela dan sukarelawan/wati menggunakan Hari Sukarelawan Antarabangsa untuk mengembalikan komitmen (re-dedicate) diri mereka.
-                   Mengumumkan dan mengiktiraf “Sukarelawan/wati Tahunan” dan menghargai “Organisasi Sukarela Tahunan”.
-                   Membuat dan mengiklankan senarai semua perkhidmatan yang tidak akan wujud jika tidak kerana sumbangan para sukarelawan/wati.


Fasilitasi dan pengambilan

-                   Menubuhkan pusat di peringkat kerajaan atau yayasan untuk mempromosi kesukarelaan.
-                   Mengadakan pertemuan pengambilan sukarelawan/wati, sebaik-baiknya dengan dokongan media.
-                   Mengadakan talian maklumat mengenai jenis-jenis aktiviti kesukarelaan dan peluang-peluang untuk mengambil bahagian.
-                   Memulakan kem atau khidmat latihan untuk para sukarelawan/wati.
-                   Mengadakan bengkel-bengkel tentang khidmat kesukarelaan, pemindahan kemahiran, dll.
-                   Melancarkan direktori kebangsaan tentang organisasi-organisasi sukarela.
-                   Menganjurkan kempen “derma masa” di mana masyarakat mengikrarkan untuk berkhidmat secara sukarela dalam projek-projek yang khusus.
-                   Menggantung perhiasan-perhiasan pada pokok-pokok sebagai publisiti bagi masa yang telah diluangkan oleh ahli-ahli komuniti untuk kerja-kerja kesukarelaan.


Fasilitasi – Sokongan Kerajaan

-                   Mengumumkan perundangan yang bertujuan untuk memfasilitasi kesukarelaan.
-                   Menyediakan mesej-mesej sokongan daripada pegawai-pegawai tinggi.
-                   Merekacipta focal point peringkat kebangsaan untuk kerjasama antara organisasi-organisasi sukarela dengan kerjaan.
-                   Menandatangani kerangka-kerangka persetujuan antara struktur-struktur kerajaan dengan organisasi-organisasi sukarela.
-                   Pihak berkuasa pos mengeluarkan setem dan sampul khas bagi menandai dan merayakan kesukarelaan.
-                   Kerajaan mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin masyarakat dari pelbagai agama, etnik atau kepentingan untuk tujuan berkongsi pengalaman dan idea.
-                   Pegawai-pegawai tinggi menerima kunjung hormat oleh pengarah-pengarah dan perwakilan-perwakilan dari organisasi-organisasi sukarela dalam dan luar negara.
-                   Kementerian-kementerian mendermakan bahan-bahan, atau wang untuk membeli bahan-bahan, untuk digunakan dalam projek-projek dan aktivitri-aktiviti kesukarelaan.
-                   Menyiarkan rencana-rencana khas yang berkaitan dengan kesukarelaan di dalam buletin-buletin Kementerian.
-                   Kerajaan menyokong kursus-kursus dalam kemahiran-kemahiran tertentu untuk para sukarelawan/wati.
-                   Menteri mengirimkan kad-kad ucapan kepada para sukarelawan/wati negara yang berkhidmat di luar negera, sebagai tanda pengiktirafan dan penghargaan, dan ini diberikan liputan media.
-                   Menyediakan sebidang tanah untuk ditanam dengan pokok-pokok di mana setiap pokok ialah mewakili seorang sukarelawan/wati yang baru.


Jaringan dan Pertukaran Pengalaman

-                   Mengadakan persidangan atau simposium mengenai kesukarelaan dengan penyertaan organisasi-organisasi sukarela, para sukarelawan/wati, wakil-wakil kerajaan, individu-individu yang berminat, dll.
-                   Mengundang sukarelawan/wati, wakil organisasi-organisasi sukarela, penyelidik-penyelidik dan lain-lain dari negara-negara jiran untuk berkongsi pengalaman.
-                   Mengadakan perbincangan meja-bulat.
-                   Menganjurkan jamuan makan malam dengan cahaya lampu (yang didapatkan misalnya dari lampu minyak daripada bahan-bahan kitar-semula) untuk bertukar atau berkongsi pengalaman-pengalaman kesukarelaan.
-                   Menganjurkan persembahan-persembahan atau kuliah-kuliah oleh sukarelawan/wati untuk berkongsi pengalaman mereka secara in-formal di peringkat komuniti.
-                   Perbincangan-perbincangan dan perjumpaan-perjumpaan di peringkat kampung.
-                   Hubungan telefon dan video antara sukarelawan/wati di tempat-tempat yang berbeza.
-                   Menyelaraskan sambutan Hari Sukarelawan Antarabangsa di peringkat serantau atau benua melalui hubungan telefon dan video.
-                   Sarapan “Jaringan Kesukarelaan”.
Promosi

-                   Menyiarkan secara langsung ataupun rakaman temubual bersama para sukarelawan/wati di televisyen atau radio.
-                   Menyiarkan rencana-rencana tentang kesukarelaan sempena Hari Sukarelawan Antarabangsa dalam berita TV.
-                   Menyiarkan program “Sehari dalam Kehidupan Seorang Sukarelawan/wati” di radio atau TV.
-                   Menyiarkan secara langsung program-program dan kerja-kerja kesukarelaan melalui stesyen-stesyen radio dan TV tempatan.
-                   Menyiarkan klip/filem/dokumentari berkenaan kesukarelaan.
-                   Kanak-kanak menemubual sukarelawan/wati di radio.
-                   Menyiarkan diskusi panel tentang peranan kesukarelaan dalam masyarakat dan negara.
-                   Suratkhabar menaja program-program kesukarelaan dengan memberi iklan percuma.
-                   Suratkhabar menerbitkan rencana-rencana ataupun bahan-bahan tentang khidmat sukarela.
-                   Menghasilkan video latihan tentang kesukarelaan.
-                   Menghasilkan lagu atau jingle untuk mempromosi kerja-kerja kesukarelaan.
-                   Mendapatkan pereka fesyen terkenal bagi merekacipta pakaian seragam untuk para sukarelawan/wati
-                   Tokoh-tokoh terkenal secara terbuka melibatkan diri dalam kesukarelaan.
-                   Tokoh-tokoh terkenal membuat pengumuman-pengumuman tentang kesukarelaan.
-                   Mengadakan sidang akhbar.
-                   Memuatkan rencana-rencana tentang kesukarelaan di dalam jurnal-jurnal dan buletin-buletin badan-badan seperti Pihak Berkuasa Sukan, Pengakap dan Pandu Puteri, Persatuan Asrama Belia dan penerbitan-penerbitan oleh kementerian-kementerian Kerajaan.
-                   Membawa para wartawan melawat projek-projek pembangunan.
-                   Menampal poster-poster dan kain-kain rentang di jalan, sekolah, universiti, lapangan terbang, dll.
-                   Mendirikan papan kenyataan di tepi-tepi jalan tentang Hari Sukarelawan Antarabangsa dan kerja-kerja kesukarelaan.
-                   PBB dan Pusat-pusat Penerangan Kerajaan membuat siaran-siaran akhbar pada hari-hari menjelang Hari Sukarelawan Antarabangsa.
-                   Menganjurkan pertandingan “Projek Kesukarelaan Terbaik”.
-                   Menganjurkan pertandingan menggubah lagu rasmi kesukarelaan. 


Penerangan

-                   Mengadakan pameran tentang kerja-kerja sukarela di perpustakaan, pusat kebudayaan dan komuniti, universiti dan lain-lain
-                   Mengadakan sesi-sesi penerangan yang mendapat publisiti yang baik tentang khidmat sukarela.
-                   Organisasi-organisasi sukarela mengadakan “hari terbuka” atau “minggu organisasi sukarela” di universiti.
-                   Menganjurkan pameran fotografi tentang langkah-langkah kesukarelaan.


Menggalakkan Sukarelawan/wati Masa Depan: Kanak-kanak dan Belia

-                   Mengadakan pertandingan menulis esei peringkat sekolah berkenaan kesukarelaan atau atas tajuk “Apakah yang boleh saya lakukan untuk menjadikan kampung saya, tempat tinggal saya, menjadi tempat yang lebih baik”.
-                   Kanak-kanak melukis “visi untuk dunia yang lebih baik” dan merekacipta poster-poster.
-                   Menganjurkan pertandingan bercerita di kalangan kanak-kanak untuk mempromosi idea-idea kesukarelaan.


Bahagian 3: Sambutan


Budaya dan Rekreasi

-                   Menganjurkan aktiviti-aktiviti sukan dan permainan (tarik tali, badminton, dll.).
-                   Menyambut pesta kebudayaan, muzik, tarian dan makanan tempatan.
-                   Menganjurkan pameran lukisan yang dihasilkan oleh para sukarelawan/wati.
-                   Menyediakan persembahan teater, hiburan muzikal, koir dan konsert yang popular.
-                   Menganjurkan program kesusasteraan (baca puisi, baca cerpen yang diiringi dengan pertunjukan slide, dll.).
-                   Pertandingan-pertandingan poster, kraftangan dan lukisan.
-                   Perarakan-perarakan.
-                   “Berjalan untuk Keamanan” yang mungkin melibatkan kutipan derma melalui penajaan per kilometer.
-                   Menganjurkan permainan-permainan bersama kanak-kanak.
-                   Membentuk “Jaringan Persahabatan Antarabangsa” (dengan berpegangan tangan sambil dijulang tinggi).
-                   Mengambil gambar kanak-kanak sedang membuat bentuk susunan huruf  “S” (untuk sukarela) untuk  dijadikan gambar peringatan.
-                   Menganjurkan tayangan filem.
-                   Melepaskan belon.
-                   Mengambil bahagian di dalam larian maraton.
-                   Mengadakan sambutan dengan perkelahan.
-                   Mengadakan majlis keagamaan untuk menghargai kesukarelaan peringkat tempatan dan untuk menggalakkannya lagi.                




Previous
Next Post »