PROPOSAL SEMINAR BSMM DI LANGKAWI KE ARAH PEMANTAPAN KEJURULATIHAN BSMM TAHUN 2017


PESERTA SEMINAR YANG MENGAJUKAN  PROPOSAL

Ringkasan Proposal 

Proposal Seminar Pemantapan Kejurulatihan Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) Negeri Kedah Darul Aman Tahun 2017

1.  Seminar Pemantapan Kejurulatihan Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) Negeri Kedah Darul Aman Tahun 2016 yang bersidang di Akademi Koreksional Malaysia Langkawi, Kedah  pada 24 – 26 Disember 2016 dan Bengkel Permurnian pada 8 Januari 2017 di Pejabat BSMM Negeri Kedah.

2. 32 peserta terdiri daripada Pegawai-pegawai  Kanan  BSMM Negeri, pegawai perubatan, jurulatih kanan / jurulatih / jurulatih sekolah BSMM, penolong pegawai perubatan, jururawat, pensyarah kanan universiti dan IPG .

3. Kehadiran khas oleh Yang Berbahagia Dato’ Hj Nasir bin Mustaffa, Naib Pengerusi BSMM Kebangsaan, Merangkap Timbalan Pengerusi BSMM Negeri Kedah dan penceramah jemputan Tuan Hj Md Affandi bin Mohd Ayob, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Latihan BSMM Kebangsaan.


A
Modul Subjek Dan Peperiksaan


1
Modul : Penambahbaikan terhadap Manual Pertolongan Cemas dan lain-lain modul untuk semua subjek BSMM dan cadangan penambahan teknik penyampaian sebagai panduan kepada jurulatih.


Cadangan Pelaksanaan

1.1   Jurulatih BSMM digalakkan menghasilkan modul latihan atau buku log 
1.2   Prosedur kelulusan penggunaannya tidak melalui proses yang rigid
1.3   maklumat yang lengkap dan terkini subjek-subjek BSMM yang lain

2
Soalan Peperiksaan : format penilaian objektif dan subjektif berbanding soalan esei mematuhi manual dan mengikut silibus.


Cadangan Pelaksanaan

Panel penyediaan oleh pegawai / jurulatih yang berlatar belakang pendidikan (gred DG/ gred DS) kerana lebih memahami keperluan JSU (Jadual Spesifikasi Ujian).

B
Latihan Pertolongan Cemas ( CPR )

3
Format CPR : Jurulatih BSMM Negeri Kedah bersetuju mengekalkan format DRABC kerana format ini masih dikekalkan di hospital-hospital kerajaan .


Cadangan Pelaksanaan

Boleh mempelajari teknik CPR namun untuk tujuan peperiksaan dan amali teknik/format CPR yang sedia ada.

C
Kejurulatihan

4
Nombor jurulatih iaitu Nombor Perakuan Pendaftaran/PP (hanya satu nombor yang kekal)  dan Nombor Perakuan Amalan/PA (nombor ini akan berubah setelah menjalani Kursus Ulangkaji Jurulatih ).


Cadangan Pelaksanaan

4.1 Nombor pendaftaran kekal untuk Jurulatih Kanan (JK), Jurulatih (JL) dan Jurulatih Sekolah (JS) dan Jurulatih Bidang (JB) seperti perubatan, undang-undang, kawad dan lain-lain.
4.2  Penggunaan Kad Jurulatih.

Kategori Jurulatih
No Jurulatih
No Lama (berubah-ubah)
No Cadangan / Perakuan
Pendaftaran
Amalan
Jurulatih Kanan
JK2000154
JK001
Berubah pada setiap 3 tahun
Jurulatih Bidang (HA)
WA(HA)
JB001
Jurulatih
JL1000441
JL001
Jurulatih Sekolah
JS
JS001
kekal


5
Kompetensi ilmu pedagogi , andragogi , kemahiran penggunaan ICT dan kemahiran asas komunikasi / asas kaunseling dan  Input-input terkini seperti peranan fisioterapi  untuk jurulatih kekal relevan .


Cadangan Pelaksanaan

5.1 Seminar / kursus/ bengkel perlu diadakan secara berterusan
5.2 Input tambahan melalui laman web yang boleh diikhtiraf.
5.3 Kursus Ulangkaji Jurulatih dijalankan setiap tiga tahun di negeri atau zon
5.4 Pemantauan dan tunjukajar oleh pihak IPK.
5.5 Bayaran yang dikenakan berpatutan dan tiada penilaian peperiksaan bertulis.

6
Bayaran untuk kursus luar/swasta yang dikendalikan oleh BSMM mestilah mengikut kadar yang ditetapkan seperti di dalam Buku Panduan No.7 (Bab 6 : Yuran Dan Elaun) dan  mengelakkan “persaingan” sesama jurulatih yang menawarkan pakej pembayaran yang berbeza.


Cadangan Pelaksanaan

6.1   Memberikan peringatan dan mematuhi keperluan berkaitan kadar yuran dan
        elaun kepada jurulatih.
6.2   Jurulatih boleh menyumbangkan 20% pendapatan bersih untuk keperluan
        peningkatan latihan BSMM peringkat negeri / daerah masing-masing.
6.3   Kadar yuran dan elaun jurulatih perlu disemak semula untuk meningkatkan
        daya saing dengan agensi luar.

D
Pengurusan Am

7
Lencana Kecekapan untuk ahli BSMM direkabentuk mengikut grafik kemahiran. Contohnya, lencana perkhemahan mengikut grafik khemah.

8
Pendaftaran keahlian secara atas talian / online dan sistem database untuk jurulatih.

9
Latihan Watson untuk BSMM negeri – negeri.

Jemputan ke latihan berkaitan Watson kepada BSMM Negeri Kedah pada 28 April 2017 di Tasik Darulaman, Daerah Kubang Pasu, Jitra, Kedah .



Ulasan Lengkap

Proposol Seminar Pemantapan Kejurulatihan Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) Negeri Kedah Darul Aman Tahun 2017

Dengan hasrat memantapkan kompetensi aspek pengetahuan dan kemahiran kejurulatihan BSMM, maka kami peserta Seminar Pemantapan Kejurulatihan Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) Negeri Kedah Darul Aman Tahun 2016 yang bersidang di Akademi Koreksional Malaysia Langkawi, Kedah  pada 24 – 26 Disember 2016 dan Bengkel Permurnian pada 8 Januari 2017 di Pejabat BSMM Negeri Kedah.

Seminar ini telah dihadiri oleh 32 peserta terdiri daripada Pegawai-pegawai  Kanan  BSMM Negeri, pegawai perubatan, jurulatih kanan / jurulatih / jurulatih sekolah BSMM, penolong pegawai perubatan, jururawat, pensyarah kanan universiti dan IPG .
Kehadiran khas memberikan ucaputama oleh Yang Berbahagia Dato’ Hj Nasir bin Mustaffa, Naib Pengerusi BSMM Kebangsaan, Merangkap Timbalan Pengerusi BSMM Negeri Kedah dan penceramah jemputan Tuan Hj Md Affandi bin Mohd Ayob, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Latihan BSMM Kebangsaan.

Peserta seminar berkenaan telah meluluskan resolusi dan cadangan pelaksanaan seperti berikut:-


A
Modul Subjek Dan Peperiksaan

1
Modul : Penambahbaikan terhadap Manual Pertolongan Cemas dan lain-lain modul untuk semua subjek BSMM.  Modul yang dicadangkan mengandungi  teks dan grafik yang menggambarkan kandungan keseluruhan tajuk. Selain itu, cadangan penambahan teknik penyampaian sebagai panduan kepada jurulatih, khususnya jurulatih sekolah.


Cadangan Pelaksanaan

Jurulatih BSMM digalakkan menghasilkan modul latihan atau buku log  sebagai panduan para jurulatih dan pendidik . Prosedur kelulusan untuk membenarkan penggunaannya di kalangan ahli BSMM tidak melalui proses yang rigid, sekadar kelulusan peringkat BSMM negeri dan oleh panel penilaian daripada IPK.

Jurulatih juga perlu mempunyai maklumat yang lengkap dan terkini berkaitan subjek-subjek BSMM yang lain, khususnya seperti Pendidikan BSM/PM dan Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa, Kaedah Mengajar, Kesihatan dan lain-lain.
2
Soalan Peperiksaan : Penambahbaikan terhadap format penilaian  peperiksaan untuk subjek supaya lebih kepada format penilaian objektif dan subjektif kerana lebih  mencakupi keseluruhan silibus, berbanding soalan esei. Penyoalan perlu mematuhi manual dan mengikut silibus.


Cadangan Pelaksanaan

Panel penyediaan set – set soalan peperiksaan dan skema/ rubrik penilaian disediakan oleh pegawai / jurulatih yang berlatar belakang pendidikan (gred DG/ gred DS) kerana lebih memahami keperluan penilaian pendidikan atau JSU (Jadual Spesifikasi Ujian).

B
Latihan Pertolongan Cemas ( CPR )

3
Format CPR : Jurulatih BSMM Negeri Kedah bersetuju mengekalkan format DRABC kerana format ini masih dikekalkan di hospital-hospital kerajaan mengikut NCORT (National Committee of Resusitation, KKM ) di samping keutamaan kepada “Airway” untuk  CPR 


Cadangan Pelaksanaan

Jurulatih boleh mempelajari teknik CPR yang bersifat dinamik dan menyampaikan info berkaitan; namun untuk tujuan peperiksaan dan amali teknik/format CPR yang sedia ada akan digunakan.

C
Kejurulatihan

4
Nombor jurulatih perlu dikekalkan untuk tujuan rujukan umum , status pengamal dan senioriti .  Boleh merujuk seperti badan profesional yang lain iaitu Nombor Perakuan Pendaftaran/PP (hanya satu nombor yang kekal)  dan Nombor Perakuan Amalan/PA (nombor ini akan berubah setelah menjalani Kursus Ulangkaji Jurulatih ).


Cadangan Pelaksanaan

Pelaksanaan nombor pendaftaran kekal untuk Jurulatih Kanan (JK), Jurulatih (JL) dan Jurulatih Sekolah (JS) dan Jurulatih Bidang (JB) seperti perubatan, undang-undang, kawad dan lain-lain. Perubahan hanya untuk no perakuan amalan setiap tiga tahun.
Penggunaan Kad Jurulatih sebagai bukti pengenalan boleh dikekalkan. BSMM Negeri boleh membantu mengeluarkan kad dengan panduan format oleh IPK



5
Kompetensi jurulatih boleh ditingkatkan dengan ilmu pedagogi (untuk belia/ muda) dan andragogi (untuk PBS/ masyarakat) , kemahiran penggunaan ICT dan kemahiran asas komunikasi / asas kaunseling untuk penyampaian. Input-input terkini seperti kecederaan sukan (seperti urutan sukan dan kemahiran taping) untuk jurulatih kekal relevan dan untuk bersaing dengan dunia luar.


Cadangan Pelaksanaan

Seminar / kursus/ bengkel perlu diadakan secara berterusan untuk memantapkan kompetensi jurulatih . Input tambahan boleh juga diberikan secara berterusan melalui laman web yang boleh diikhtiraf. Penganjuran Kursus Ulangkaji Jurulatih dijalankan setiap tiga tahun pada peringkat negeri atau zon dengan pemantauan dan tunjukajar oleh pihak IPK. Bayaran yang dikenakan adalah berpatutan dan tiada penilaian peperiksaan bertulis.

6
Bayaran untuk kursus luar/swasta yang dikendalikan oleh BSMM mestilah mengikut kadar yang ditetapkan seperti di dalam Buku Panduan No.7 (Bab 6 : Yuran Dan Elaun) supaya pihak luar memahami keperluan ini. Di samping itu, mengelakkan “persaingan” sesama jurulatih yang menawarkan pakej pembayaran yang berbeza. Keperluan lain (semoga tidak berlaku), seandainya pihak kerajaan mengenakan kadar cukai pendapatan individu ; pengiraan mengikut kadaran yang merujuk kepada buku panduan ini.


Cadangan Pelaksanaan

Pengurusan Tertinggi BSMM negeri perlu memberikan peringatan dan mematuhi keperluan berkaitan kadar yuran dan elaun kepada jurulatih. Sebagai mengenang jasa terhadap BSMM negeri atau daerah, jawatankuasa latihan atau jurulatih boleh menyumbangkan 20% pendapatan bersih untuk keperluan peningkatan latihan BSMM peringkat negeri / daerah masing-masing.

Di samping itu, kadar yuran dan elaun jurulatih perlu disemak semula untuk meningkatkan daya saing dengan agensi luar, khususnya bayaran latihan untuk pihak swasta atau industri.

D
Pengurusan Am

7
Lencana Kecekapan untuk ahli BSMM direkabentuk mengikut grafik kemahiran. Contohnya, lencana perkhemahan mengikut grafik khemah.

8
Pendaftaran keahlian secara atas talian / online dan sistem database untuk jurulatih. BSMM Kedah (Daerah Kota Setar) mengajukan permohonan pengikhtirafan untuk kaedah pendaftaran secara atas talian. BSMM Kedah boleh berkongsi kepakaran untuk mewujudkan sistem ini.

9
Latihan Watson untuk BSMM negeri – negeri.

BSMM mengalu-alukan kehadiran pegawai-pegawai IPK untuk hadir memberikan latihan berkaitan Watson kepada BSMM Negeri Kedah pada 28 April 2017 di Tasik Darulaman, Daerah Kubang Pasu, Jitra, Kedah .


Dibentangkan oleh penulis semasa Mesyuarat Jawatankuasa Latihan BSMM Kebangsaan pada 14 Januari  2017 di Pejabat BSMM Kuala Lumpur



Previous
Next Post »