Ketua Jabatan Pengurusan Pelajar (Ketua Kontinjen), Jurulatih dan Atlet KAKOM KMK 2017 |
kata - kata semangat sebagai suntikan motivasi |
sesi latihan akhir pasukan olahraga di Stadium UUM 21 Ogos 2017 |
Anxiety
DEFINISI Anziati /KEBIMBANGAN
Pelbagai tafsiran telah diberikan
oleh ahli-ahli psikologi dan pakar-pakar dalam bidang sukan tentang istilah
kebimbangan. Walaupun pelbagai interpretasi telah dikemukakan, namun tidak
tedapat banyak perbezaan dari segi maksudnya.
Kebimbangan adalah antara aspek mental yang perlu diberi
perhatian bagi memahami tingkahlaku individu dalam meningkatkan prestasi mereka
(Tajul Ariffin, Ruslin Amin dan Zamri Mohamad, 2004).
Kebimbangan dilihat sebagai suatu keadaan negatif yang boleh memberi kesan kepada prestasi atlet (Weinberg dan Gould, 2007). Menurut Wann (1997), kebimbangan akan wujud bila individu mula meragui kemampuannya dalam mengawal situasi yang menyebabkannya merasa tertekan.Kebimbangan boleh menjadi suatu fenomena asas dan masalah sebenarnya ialah keadaan (situasi).
Vasudevan (1989), mendefinisikan kebimbangan sebagai suatu keadaan di mana wujud perasaan takut atau gementar pada orang yang menpunyai pertalian dengan diri kita.
Kebimbangan dalam sukan berpunca daripada pelbagai sumber seperti manusia lain, tugasan dan persekitaran dan ia bukan sahaja dialami oleh atlet tetapi juga oleh jurulatih, ibu bapa, penonton dan orang ramai.
Cox (2002) mendefinisikan kebimbangan sebagai pengertian
perasaan yang subjektif dan peringkat ‘arousal’ secara mendadak. Atlet yang
mengalami perasaan kebimbangan sebelum dan semasa pertandingan mungkin akan
mengalami peningkatan tahap ‘arousal’ dan merasa ketegangan pada tubuh.
PERANAN JURULATIH KETIKA MENJELANG PERTANDINGAN
Jurulatih atau ketua pasukan tidak akan dapat menyelami hati
dan pemikiran setiap ahli pasukannya untuk mengajak mereka berfikir dengan cara
tertentu. Setiap pemain mempunyai pendekatan tersendiri ketika menghadapi
pertandingan. Oleh itu, adalah mustahil untuk mengajak setiap individu dalam
memikirkan atau merasakan sesuatu dengan cara yang sama untuk menghadapi pertandingan.
Sesetengah atlet, khususnya atlet elit lebih suka membuat persiapan mentalnya
dengan cara sendiri. Sesetengah atlet mungkin lebih suka cara berasingan,
manakala sesetengahnya pula lebih suka berkumpulan atau sama ahli lain dalam
pasukan.
Jurulatih juga boleh memainkan
peranannya untuk membantu atlet mendapatkan kembali jiwa mereka. Biarpun
anziati dan kebangkitan lazimnya tidak dapat dikenal pasti dan berlainan teknik
rawatan, tetapi yang pasti setiap satu boleh ditangani dengan caranya tersendiri.
Beberapa pendekatan psikologi boleh digunakan bagi tujuan meredakan situasi
mental seperti ini.
1. Melepas
tekanan dan anziati dengan lakukan aktiviti fizikal
Atlet memerlukan sedikit anziati
sebelum pertandingan kerana ia akan membantu seseorang atlet agar lebih
bersedia. Atlet perlu digerakkan, jika tidak mereka akan rela berdiam diri
(sedentary) dengan tidak melakukan apa-apa. Hasilnya mereka menjadi kaku dan
sukar melakukan pergerakan-pergerakan lazim. Jurulatih perlu menyarankan
atlet dengan pergerakan-pergerakan yang tangkas kerana ini akan membangkitkan
fisiologi mereka.
Anshel (1997) menyatakan bahawa pergerakan-pergerakan yang tangkas akan merehatkan mental atlet kerana tekanan ke atas pemikiran dipindahkan kepada tekanan fizikal. Menurut morgan (1979) teknik pengurangan tekanan seperti ini berkesan ke atas atlet yang mengalami anziati tahap tinggi. Beliau juga menekankan bahawa permainan yang mempunyai tahap kebangkitan yang rendah seperti golf, lawan pedang, maraton atau tenis memerlukan aktiviti fizikal yang ringan berbanding permainan yang tahap keperluan tenaga tinggi seperti bola sepak, gusti atau ragbi.
Namun, berkemungkinan perlakuan fizikal yang berlebihan,
khususnya semasa sesi pemanasan badan akan menjejaskan prestasi keseluruhan.
Sesetengah atlet kelihatan seperti telah kehabisan tenaga sedangkan
pertandingan belum pun bermula. Jurulatih perlu peka dengan keperluan seperti
ini.
2. Elak
menggunakan ungkapan relaks atau seumpamanya
Kecenderungan jurulatih menyebutkan
ungkapan “rehat” atau “relaks” kepada atlet, khususnya sejurus sebelum
memulakan pertandingan boleh menimbulkan atau merangsang anziati atlet.
Mungkin tujuan jurulatih adalah baik iaitu untuk membantu atlet, tetapi sebaliknya tindakan itu oleh menimbulkan pelbagai tanggapan negatif di benak atlet.
Tindakan jurulatih ini sebenarnya sebenarnya akan meningkatkan lagi tekanan ke atas atlet yang sememangnya penuh dengan debaran dan perasaan anziati yang membuak-buak.
Usaha jurulatih ini mungkin boleh menghasilkan kecelaruan.
Mungkin tujuan jurulatih adalah baik iaitu untuk membantu atlet, tetapi sebaliknya tindakan itu oleh menimbulkan pelbagai tanggapan negatif di benak atlet.
Tindakan jurulatih ini sebenarnya sebenarnya akan meningkatkan lagi tekanan ke atas atlet yang sememangnya penuh dengan debaran dan perasaan anziati yang membuak-buak.
Usaha jurulatih ini mungkin boleh menghasilkan kecelaruan.
Sesetengah atlet memerlukan tekanan pada tahap tertentu bagi
menghadapi pertandingan. Itu ialah cara mereka. Namun, jika jurulatih dengan
tiba-tiba meminta atlet untuk bertenang atau relaks, akan terbentuk satu
situasi lain yang bertentangan dengan kehendak atlet itu. Lebih baik jika
jurulatih tidak berkata apa-apa daripada mengeluarkan kata-kata yang cuba
mengubah situasi pemikiran atlet yang telah menyediakan iklim pemikiran mereka
sendiri.
3. Elak
daripada membincangkan rekod atau pencapaian pasukan.
Keghairahan memikirkan rekod dan pencapaian pasukan akan
hanya mengurangkan penumpuan dan meningkatkan anziati. Mengimbas kembali sama
ada rekod-rekod kekalahan atau cubaan untuk mengekalkan rekod kemenangan
merupakan sesuatu yang merugikan, malah tidak produktif. Apa yang terbaik ialah
menumpukan kepada prestasi dan bukan ke atas hasilan, dan kemenangan akan
terurus dengan sendirinya.
4. Bina
keyakinan diri dan jangkaan yang realistik
Anziati meningkat jika atlet itu
berasa tidak selamat, kurang keyakinan diri, dan terancam oleh persepsinya
terhadap pertandingan. Jurulatih boleh membina dan meningkatkan keyakinan diri
atlet berdasarkan maklumat-maklumat yang bersesuaian yang mengaitkan prestasi,
bukan ungkapan yang biasa yang telah muak didengar seperti “ awak akan lakukan
yang terbaik!” Dan lain-lain.
Jurulatih juga boleh membicarakan
perkara-perkara seperti kekuatan atau kelebihan atlet, kelemahan-kelemahan
lawan, strategi permainan yang telah dirancangkan terdahulu ataupun gambaran
yang menunjukkan jurulatih yakin akan kemampuan atlet sambil membina pemikiran
positif untuk mengurangkan pemikiran negatif.
ConversionConversion EmoticonEmoticon