DG PT CYCLING TEAM : GAYA HIDUP SIHAT MELALUI BASIKAL ( KEBAIKAN )






8 Kebaikan Bersenam Secara Berbasikal

sumber :


Kebaikan bersenam secara umumnya kita sudah tahu kepentinganya. Walaubagaimanapun ada sukan yang kian diminati ramai iaitu berbasikal. Sejak Azizul Hasni Awang,  pelumba  negara telah banyak merangkul pelbagai pingat di luar negara, aktiviti berbasikal di Malaysia semakin rancak. Sukan ini meningkat naik bukan sekadar kerana populariti, semestinya berbasikal mempunyai banyak kelebihan dan kebaikannya.
Kami akan kongsikan 8 kebaikan bersenam secara berbasikal.



1. Meningkatkan Kesihatan Mental
Kajian oleh YMCA menunjukkan bahawa orang yang mempunyai gaya hidup aktif secara fizikal, mempunyai skor kesejahteraan 32% lebih tinggi berbanding individu yang tidak aktif.  

Ada begitu banyak cara yang dapat meningkatkan mood anda, peningkatan adrenalin dan endorfin, dan keyakinan yang lebih baik selepas mencapai matlamat atau target baru. Sebagai contoh, seperti kejayaan menyudahkan kayuhan 50KM atau menyingkatkan masa daripada sebelum ini.

Kebaikan bersenam secara berbasikal menggabungkan latihan fizikal dengan aktiviti luar, disamping meneroka pemandangan baru. Anda boleh berkayuh solo untuk menghilangkan rasa resah dan risau, ataupun meluaskan jaringan kenalan dengan berkayuh secara berkumpulan.

Bekas pemegang rekod Jam Graeme Obree, mengalami kemurungan sepanjang hayatnya dan memberitahu, ” Keluar dan mengayuh akan membantu orang yang mengalami depresi, tanpa berbasikal, saya seakan hilang arah.




 2. Berbasikal Membantu Mengurangkan Berat Badan


Secara ringkas, jika ingin menurunkan berat badan, ‘Kalori yang dibakar semestinya lebih dari kalori yang masuk’. Jadi, anda perlu membakar lebih banyak kalori daripada yang anda makan untuk mengurangkan berat badan. Berbasikal membakar kalori antara 400 sehingga 1000 dalam satu jam, bergantung kepada intensiti dan berat pengayuh.

Sudah tentu, terdapat faktor – faktor lain; seperti menjaga waktu rehat ataupun tidur. Ia juga berkait rapat dengan bagaimana kita menikmati aktiviti yang dijalankan.

Mengandaikan anda sangat meminati sukan berbasikal, anda akan terus membakar kalori akan tetapi bergantung juga pemakanan secara sihat. Ini semestinya akan menurunkan berat anda.




3. Berbasikal Membina Otot
Unsur rintangan berbasikal bermaksud bahawa ia tidak hanya membakar lemak, ia juga membina otot – terutamanya di sekitar glutes, hamstrings, quads, dan betis. Otot lebih kurus daripada lemak, dan orang yang mempunyai peratusan lebih tinggi otot membakar lebih banyak kalori walaupun tidak aktif.
Akan tetapi, quads anda tidak akan  seperti pelari trek melainkan anda melabur masa yang serius di membuat senaman squat. Yang pasti, tone otat anda akan lebih menarik.


4. Dapat Breakfast 2 Kali.

Jika anda ingin berbasikal ke tempat kerja, anda boleh mendapatkan makanan ringan  sebagai sebahagian makanan harian anda.

Perjalanan ke tempat kerja memakan masa setengah jam, kalori yang mampu dibakar adalah sekitar 200 – 500 kalori, dengan ini anda dapat menikmati breakfast buat kali kedua. Jadi kebaikan bersenam bukan sahaja menjaga kesihatan malah memboleh kita makan dengan lebih banyak. Jika anda betul – betul ingin membakar lemak, anda boleh mengayuh ke tempat kerja dengan perut kosong. Cara ini akan membakar lemak lebih cepat.

5. Kesihatan Paru – Paru Yang Lebih Baik
Ini sedikit pelik, akan tetapi kajian menunjukkan bahawa orang yang bersenam secara basikal kurang menghirup asap luar berbanding orang yang menaiki kereta.
Satu kajian oleh Kempen Udara Sihat, Kings College London, dan Majlis Camden, menyaksikan pengesan pencemaran udara dipasang pada pemandu, pengguna bas, pejalan kaki dan pelumba menggunakan laluan sibuk melalui pusat London. 
Hasilnya menunjukkan bahawa pemandu mengalami tahap pencemaran lima kali lebih tinggi daripada pengayuh basikal.


 6. Mengurangkan Sakit Jantung Dan Risiko Kanser
Berbasikal meningkatkan kadar degupan jantung anda dan mengalirkan darah dengan baik ke seluruh tubuh anda. Berbasikal juga membakar kalori, ini mengurangkan risiko peningkatan berat badan. Oleh kerana itu, ia adalah antara pilihan bentuk latihan yang dicadangkan oleh NHS sebagai cara yang sihat untuk mengurangkan risiko anda mengalami penyakit utama seperti penyakit jantung dan kanser.
Dr. Jason Gill dari Institut Kardiovaskular dan Sains Perubatan mengatakan: “Berbasikal  ke tempat kerja dikaitkan dengan risiko yang jauh lebih rendah untuk mengalami kesihatan yang buruk.”
Bukti baru daripada kajian yang dijalankan oleh University of Glasgow awal tahun ini. Para penyelidik mengkaji lebih 260,000 individu dalam tempoh lima tahun, mendapati bahawa berbasikal ke tempat kerja boleh mengurangkan risiko pengayuh untuk mengalami penyakit jantung atau kanser kepada separuh. 

7. Berbasikal Mempunyai Impak Rendah
Kebanyakan dari kita dapat membincangkan apabila kita bercakap tentang manfaat berbasikal adalah berkaitan latihan. Menganggap mungkin lebih mudah hanya untuk berlari?
Berlari mendapat impak dari berat badan – dan oleh itu kadar kecederaan lebih tinggi. Berbasikal, sebaliknya.

Apabila para saintis membandingkan kumpulan latihan – pelari jarak jauh dan penunggang basikal, mereka mendapati pelari mengalami 133-144 peratus lebih kerosakan otot, 256 peratus lebih, keradangan dan DOMS 87 peratus lebih tinggi.
 


 8. Berbasikal Menjimatkan Masa

Bandingkan ketiga pengalaman ini:

1. Masuk ke dalam kereta, duduk di lalu lintas, beratur untuk masuk ke tempat letak kereta, parking kereta, membayar, tiba

2. Berjalan ke perhentian bas, tunggu bas, mengadu tentang bas yang terlambat, dapatkan bas (membayar), memberhentikan anda setengah batu dari rumah anda.

3. Dapatkan basikal, trafik lalu lintas, kunci basikal, tiba
Perjalanan jarak dekat menjadi penyumbang besar kepada ke tahap pencemaran global. Manakala dengan berbasikal, anda akan menjimatkan petrol atau wang tunai di pengangkutan awam, serta masa






 







DG PT CYCLING TEAM
terdiri daripada para pendidik di Daerah Padang Terap

Previous
Next Post »