45 Teknik Pembelajaran Abad 21 yang boleh dijadikan rujukan untuk
aktiviti di dalam kelas.
Sumber :
https://www.pendidik2u.my/himpunan-kaedah-pembelajaran-abad-21/
STRUKTUR PEMBELAJARAN
KOPERATIF
1. Fan-N-Pick
Setiap ahli ada peranan, dan setiap peranan dimainkan secara bergilir-
gilir
· Pelajar
1 : susun kad seperti kipas
· Pelajar
2 : pilih kad dan bacakan soalan
· Pelajar
3 : jawab soalan
· Pelajar
4 : beri respon dan pujian kepada jawapan yang diberi
2. Inside-Outside Circle
§ Cari pasangan
§ Bentuk dua bulatan , satu di dalam
(Bulatan 1) dan satu di luar (Bulatan 2). Berdiri menghadapi pasangan
§ Guru beri soalan /tugasan kepada
murid dalam Bulatan 1.
§ Pelajar dalam Bulatan 2 menjawab dan
rakanyna hanya mendengar
§ Beri pujian atau kukuhkan jawapan
kawan apabila ia telah habis bercakap.
§ Kemudian tukar peranan dengan soalan
baru
§ Akhir sekali tukar pasangan dengan
rakan di sebelah kanan dalam bulatan
3. Match Mine
· Empat
orang murid duduk dalam satu pasukan
· Setiap
dua orang cari pasangan dalam pasukan tersebut
· Setiap
pasangan diberi kad untuk memisahkan mereka .
· Pelajar
1 mengarahkan Pelajar 2 melukis atau meneka gambar yang ada pada Pelajar
1
(Pelajar 2 tidak dapat melihat apa yang
dipegang oleh Pelajar 1 )
Apa yang
dilukis atau ditekanya bergantung kepada kefahamannya dari arahan atau
mesej yang disampaikan olehPelajar 1
· Pelajar
1 melihat hasil yang dibuat oleh Pelajar 2 dan mereka saling kukuh
mengukuh
·
Kemudian kedua-duanya tukar peranan
4. Same Different
· 2 orang
pelajar dalam kumpulan mencari persamaan dan perbezaan dalam dua gambar yang
ada pada setiap orang dari mereka
·
Kemudian mereka bandingkan jawapan
· Akhir
sekali tukar pasangan dalam kumpulan
· Pelajar
dalam bentuk berpasangan bergilir-gilir memberi respon tentang satu-satu
perkara secara lisan
6. Round Robin
·
Aktiviti seperti Rally Robin tetapi dilakukan dalam pasukan berempat
7. Rally Table
· Secara
berpasangan pelajar bergilir-gilir memberi respon atau menyelesaikan masalah
dengan menulis di atas kertas yang sama dan menggunakan pen/pensil yang sama
8. Round Table
·
Dilakukan seperti Rally Table tetapi dalam pasukan berempat
9. Simultaneous Round Table
· Dalam
pasukan pelajar menulis respon kepada masalah dalam kertas masing-masing.
·
Kemudian mereka mengedar catatan mereka mengikut pusingan jam supaya setiap
ahli pasukan dapat menambah/membetulkan apa yang ditulis.
10. Spin-N-Think
· Kadbod
yang ada anak panah dan boleh dipusing digunakan untuk menentukan giliran siapa
yang menyoal, menjawab, membetulkan dan memuji
11 Talking Chips
· Setiap
ahli dalam pasukan meletakkan cip di tengah-tengah apabila ingin bercakap dan
memberi pendapat
· Mereka
tidak boleh mengulangi giliran bercakap sehingga setiap orang diberi peluang
12.Jigsaw Problem Solving
· Dalam
pasukan berempat, pelajar mencari klu atau pelengkap kepada masalah dengan
bergerak kepada kumpulan lain.
13. Mix-N-Match
· Pelajar
bergaul dan bergerak mencari bahan/perkara yang boleh dipadankan dengan bahan
yang ada pada dirinya
14. Trade-A-Problem
· Pasukan
membina masalah/soalan dan menghantar kepada pasukan lain untuk dicari
penyelesaian
15. Team Stand-N-Share
· Ahli
pasukan berdiri
·
Guru/rakan lain memberi soalan
·
Pasukan hanya boleh duduk jika bersetuju dan berkongsi jawapan/pendapat
dengan pasukan lain
16. Find the Fib/Guess the Fib
· Seorang
ahli dalam pasukan memberi tiga penerangan tentang sesuatu yang sebenarnya
hanya dua yang betul atau benar. Satu lagi adalah salah
· Ahli
lain diminta mencari yang mana yang salah
17. Line Ups
· Dalam
pasukan berempat pelajar membuat barisan
· Pasukan
diminta memberi jawapan kepada masalah yang diberi
· Pasukan
membuat garisan lurus kalau setuju dan garisan terpisah-pisah kalau tidak
setuju
18. Formations
· Pasukan
membentuk symbol, perkataan atau cara lain untuk menunjukkan kesepakatan
19. Window Pane
· Guru
melukis satu gambar tentang sesuatu konsep/ perkara pada carta/papan hitam
· Ahli
dalam pasukan bergilir-gilir menyambung melukis untuk menerangkan lagi
konsep/perkara tersebut
20. Showdown
· Setiap
ahli pasukan menulis satu jawapan /penyelesaian kepada masalah
· Pada
masa yang ditetapkan semua menunjukkan jawapan secara serentak
· Setiap
ahli membetulkan dan mengukuhkan jawapan rakan
21. Lyrical Lessons
· Pasukan
tulis lirik /nyanyi lagu mengikut rentak tradisional yang disukai kanak-kanak
22.Timed Pair Share
· Secara
pasangan, Pelajar 1 berkongsi pengalaman satu penyelesaian dalam masa
yang ditetapkan dengan Pelajar 2
·
Kemudian tukar peranan
23.Stir- the- Class
· Pasukan
duduk dalam bulatan
·
Membincangkan jawapan untuk menyelesai masalah
· Apabila
sudah dapat satu penyelesaian, berdiri bahu ke bahu untuk menunjukkan
persetujuan
· Bila
loceng dibunyi, ahli yang nombornya dipanggil bergerak ke pasukan baru untuk
soalan yang berikutnya
24.Team Word-Web
· Pelajar
tulis topic di tengah-tengah kertas mahjong
· Setiap
ahli pasukan menulis idea dalam peta minda mengikut warna pen yang berbeza
untuk menunjukkan sumbangan idea setiap dari mereka
25. Mendeklamasi sajak/ menyanyi lagu
· Seorang
pelajar mendeklamasikan baris pertama sajak atau menyanyi lagu
·
Kemudian diikuti oleh rakan pasangannya
· Akhirnya
bersama-sama mendeklamasi /menyanyi bersama-sama dalam harmoni
26. Paraphrase Passport
· Pelajar
hanya boleh memberi sumbangan idea setelah ia boleh mengulang jawapan kawan
sebelumnya
27. Mix-Freeze Group
· Pelajar
membentuk pasukan mengikut arahan guru
· Bagi
yang tidak sempat membentuk pasukan dalam masa yang ditetapkan,
diletakkan dalam “Lost and Found”
28. Think-Pair-Share
· Guru
kemukakan masalah kepada ahli pasukan
· Setiap
ahli diberi masa untuk berfikir, kemudian membincangkannya dengan ahli
pasukan yang lain secara berpasangan
· Semua
ahli Pasukan diminta pula berkongsi jawapan kepada penyelesaian masalah
29.Roam the Room
· Dengan
isyarat guru , murid secara individu bergerak untuk melihat hasil perbincangan
atau hasil kerja rakan-rakan
· Apabila
guru beri isyarat kedua, semua balik ke tempat asal dan kongsi dalam
pasukan apa yang dipelajari dari rakan/pasukan lain
30. Gallery Tour
· Seperti
di atas tetapi mereka bergerak secara pasukan
· Hasil
pasukan lain ditampal atau di lukis atas meja untuk pasukan lain
melihat/membacanya
· Pasukan
asal hendaklah meletakkan kertas dan pensil di atas meja supaya pasukan yang
datang melawat boleh beri komen atau pengukuhan hasil kerja mereka
· Ahli
kumpulan juga diarahkan oleh guru untuk berpecah sementara waktu untuk melihat
stesen lain pula
· Setelah
kembali semula ke pasukan asal, ceritakan/laporkan
pembelajaran/pengalaman yang diperolehi
31. Three Stray, One Stay
· Tiga
ahli pasukan pergi melihat hasil atau berbincang dengan pasukan lain
· Seorang
tinggal untuk menyambut kedatangan rakan lain dan untuk menjelaskan kedudukan
/hasil kerja pasukannya
· Bila
selesai Murid 2 pula tinggal dan jalankan tugas di atas
·
Kemudian Murid 3 pula tinggal dan begitulah seterusnya.
32. Rotating Review
· Pasukan
bincang topic
· Buat
carta/pengurusan grafik
·
Kemudian ke kumpulan lain untuk sampaikan
pendapat mereka atau beri pendapat tentang hasil perbincangan kumpulan
itu
· Buat
carta/pengurusan grafik yang baru untuk kumpulan itu
·
Begitulah seterusnya
33.The Yarn Yarn
· Setiap
kali seorang ingin memberi pendapat ia diberi benang untuk dililit di tangan
·
Akhirnya kumpulan dapat tahu siapa yang lebih memberi pendapat/idea
34. Kinesthetic Symbols
· Murid
membentuk symbol tangan atau badan untuk menerangkan isi kandungan pelajaran
35. Team Statements
· Pelajar
berfikir dan berbincang dalam pasangan untuk membentuk pernyataan individu
·
Kemudian semua bekerjasama untuk membentuk pernyataan pasukan yang dipersetujui
semua
36. Who am I ?
· Setiap
orang pelajar diberi identitinya pada belakang bajunya (disemat di belakang
baju)
· Setiap
dari mereka diberi tiga soalan sahaja untuk bertanya kepada kawan lain
tentang identity masing-masing.
·
Rakannya hanya boleh menjawab “ya atau tidak”
· Apabila
identity diperolehi hasil dari klu jawapan yang diberi rakan, individu tersebut
boleh menjadi pakar rujuk kepada rakan lain yang belum ‘mengenalpasti”
identitinya
37. Sages Share
· Pelajar
buat sumbangsaran dan setiap dari mereka yang boleh menceritakan lebih lanjut
akan idea tersebut, mencatat ‘initial” mereka
· Rakan
lain bergilir-gilir untuk menemuramah rakan yang bijak (yg menulis
initial tadi) untuk kefahaman lebih lanjut tentang ideanya
38. Traveling File
· Setiap
pasukan dibekalkan sebuah fail yang di dalamnya ada soalan, kes atau
masalah untuk dibincangkan
· Selepas
10-15 minit soalan dan catatan jawapan dimasukkan semula ke dalam fail dan
diedarkan kepada pasukan lain
· Setiap
pasukan yang mendapat fail baru dari pasukan lain dikehendaki membaca
soalan dan jawapan yang ada dalam fail berkenaan sebelum dibincang, ditambah,
dihurai dan disunting.
· Setelah
setiap pasukan respon kepada 2 atau 3 Traveling File, soalan-soalan dan
jawapan-jawapan tersebut dibincangkan dalam kelas secara keseluruhan.
39. Team Interview
· Setiap
ahli pasukan berkenalan antara satu sama lain dengan bertanyakan maklumat diri
berhubung dengan nama, tempat asal, hobi (sambil berdiri)
40. Team Project
· Setiap
ahli pasukan bekerjasama memberi sumbangan menamakan pasukan, membentuk pasukan
sorak ( team cheers), logo pasukan dan warna pasukan
41. Value Lines
· Setiap
ahli pasukan menyenaraikan nilai-nilai dari yang tertinggi hingga yang terendah
dalam aspek kehidupan seharian seperti keselamatan famili, keamanan dunia,
keseronokan hidup
· Selepas
itu setiap ahli menyenaraikan pula nilai-nilai murni berdasarkan
keutamaannya seperti penyayang, jujur, bebas, bertanggungjawab, setia dan
lain-lain
· Setiap
ahli berikutnya membuat perbandingan untuk menilai hasil kerja mereka
42. Find-Someone-Who
· Pelajar
dikehendaki mencari seseorang yang mempunyai ciri-ciri tertentu seperti
rancangan televisyen yang digemari, makanan kegemaran, ataupun pelajar diberi
lambaran kerja yang mengandungi beberapa soalan untuk dicari jawapannya
daripada rakan sekelasnya yang tahu
43. Rotating Review
· Setiap
pasukan membincangkan sesuatu topik , kemudian mencatatkannya di kertas sebak
dan memaparkan di tempat pasukan masing-masing
· Setiap
pasukan akan bergerak dari satu pasukan ke satu pasukan untuk membuat penilaian
hasil kerja setiap pasukan
· Setiap
ahli pasukan boleh membuat komen,tambahan idea atau persoalan pada kertas
berkenaan dengan menggunakan warna pen yang berbeza
44. Three-Step Interview
· Empat
orang pelajar dalam satu pasukan
· Langkah
1 : Secara berpasangan seorang pelajar menjadi penemuduga dan seorang lagi yang
ditemuduga
· Langkah
2 : Pasangan bertukar peranan di atas
· Langkah
3 : Setiap pelajar secara bergilir berkongsi pengalaman yang dilalui semasa
temuduga dengan ahli pasukan yang lain
45. Two-Box Induction
·
Diwujudkan 2 kategori iaitu contoh dan bukan contoh
·
Fasilitator beri ransangan
· Ahli
pasukan berbincang secara Round Table untuk wujudkan hipotesis
· Setelah
hipotesis dibuat secara berulang-ulang dan konsep berkenaan telah dipersetujui
oleh semua ahli, satu keputusan dibuat untuk menerima konsep tersebut
ConversionConversion EmoticonEmoticon